راهپیمایی ها در همیشه تاریخ نقش مهمی در وقایع و رویدادها ایفا کرده اند. راهپیمایی هایی که شروع کننده یک انقلاب بوده اند، راهپیمایی هایی که انقلاب ها را به نتیجه رسانده اند، راهپیمایی هایی که جریانی را حمایت و تایید کرده اند همه دارای جمعیتی با عدد بالا و آرمان واحد بوده اند.

این کمیت تعداد افراد را می توان عنصری تعیین کننده در موفقیت این گونه حرکات اجتماعی دانست که بالاتر رفتن این عدد منجر به افزایش اثرگذاری شده و  بواسطه آن، خواسته و آرمان آن جمعیت بیشتر دیده و شنیده می شود. موج عظیم جمعیت شرکت کننده در راهپیمایی حتی اگر شعاری سرندهد و قطعنامه ای صادر نکند نتایج ویژه ای رقم خواهد زد، چه این که شعاری سرداده شود. این را میتوان خاصیت حرکت جمعی نامید. حرکتی که مردم یک جامعه در یک زمان و با یک هدف آنرا انجام میدهند.

همانند دنیای واقعی، در دنیای مجازی و جوامع مجازی نیز این گونه راهپیمایی ها و حرکت های جمعی قادر به ایجاد نتایج منحصر به فردی میباشند. همانطور که ابزارهای اطلاع رسانی و روشهای برقراری ارتباط در دنیای مجازی تعاریف ویژه ای پیدا می کنند، راهپیمای در فضای مجازی نیز دارای مولفه ها، ویژگی ها و همچنین تاثیرات متفاوت خود می باشد. در این فضا نیز کمیت و اعداد توانایی اعتبار بخشی بالایی داشته و قادر هستد تا چیزی را رواج داده یا منجر به بیشتر دیده شدن یا کمتر دیده شدن یک محتوا گردد. تعداد بازدید از یک ویدئو در یوتیوب، تعداد مراجعه به سایت و بلاگی خاص، تعداد لایک های یک صفحه در فیسبوک، تعداد بازنشر و پلاس یک مطلب در گوگل پلاس و تعداد کامنت های زیر یک محتوا در فضای مجازی همه نوعی از یک راهپیمایی و تظاهرات در فضای مجازی به حساب می آیند. برای مثال عدد 45 میلیون لایک برای صفحه یک خواننده فاسد در فیسبوک را میتوان نوعی راهپیمایی و تظاهرات در حمایت از وی به حساب آورد که در عمل منجر به بیشتر دیده شدن و برجسته شدن تفکرات و اعتقادات وی خواهد شد. همچنین فعالیت هایی که در حمایت از حاج قاسم سلیمانی در فضای مجازی صورت گرفت خود نمونه ای از این راهپیمایی ها می باشد.

متاسفانه احساس تکلیفی که جریان حزب الله برای شرکت در راهپیمایی های فضای حقیقی دارد به محض ورود به فضای مجازی تعدیل و یا حتی از بین می رود. فرد فعال فضای حقیقی به کاربری بی تفاوت در فضای مجازی تبدیل می شود و  نقش موثر اعداد در فضای مجازی مورد غفلت واقع می شود.

بنظر نگارنده این سطور در فضای مجازی عددی که بعنوان تعداد بازدید، تعداد لایک ها، تعداد نظرات و تعداد بازنشرها در کنار یک محتوای ارزشی قرار میگیرد ترجمه ای از همان راهپیمایی های دنیای حقیقی است که در حمایت یا در مخالفت با جریان یا امری انجام می پذیرد. برخلاف فضای حقیقی که راهپیمایی ها و تظاهرات آن مستلزم صرف زمان و هزینه است، تظاهرات و راهپیمایی های فضای مجازی نه هزینه بر بوده، نه نیازمند صرف زمان ویژه ای است و نه حتی نیازمند مهارت و استعداد خاصی می باشد. تنها به کمی توجه و احساس تکلیف بیشتر نیاز دارد و اینکه بدانیم کمترین تکلیف ما در مواجهه با یک مطلب ارزشمند در فضای مجازی، لایک کردن و بازنشر آن می باشد، کاری که خیلی از اوقات جهاد فی سبیل الله به حساب می آید.